ד"ר רתם לוז| מעט צלילים והרבה השראה - מוסיקה מינימליסטית

פסנתרנית, מלחינה ומוסיקולוגית. בעלת תואר שלישי מהאוניברסיטה העברית. מרצה במכללה האקדמית צפת משנת 2009. המחקר שלה משלב ניסויים בקוגניציה וראיונות עם המלחינים. רתם הפיקה מספר אלבומים מיצירותיה ויצירות אביה, המלחין יחזקאל בראון, וחיברה גם ספר עליו ביחד עם פרופ' יהואש הירשברג. הספר יצא לאור בשנת 2016.




מעט צלילים והרבה השראה – מוסיקה מינימליסטית



ביום ראשון, השבוע, החלטתי לשמוע ממיטב המוסיקה הנוצרית – באך, מוצרט. במקרה או שלא במקרה נכנסתי להקלטה מרגשת של המוסיקה של ארוו פרט המלחין האסטוני רב ההשראה. ההקלטה בביצוע המקהלה הקאמרית הפילהרמונית של אסטוניה בניצוח פול הילייר משנת 2006. יצירותיו המינימליסטיות של ארוו פרט הגיעו אחרי דרך ארוכה ומייסרת. המלחין הפסיק לכתוב מוסיקה למשך תקופה, בגלל עוינות הקהל והפוליטרוקים של התרבות הסובייטית למוסיקה חדשנית. בתקופת ה'שתיקה' האמנותית למד פרט את יצירות העבר הפוליפוניות מהמאות ה- 14 וה-15. בהשראת יצירות אלה, התחיל להלחין בסגנון הפעמונים, שהפך לפופולרי בקרב חובבי מוסיקה רבים.


המקהלה שרה את הצלילים וההרמוניות הפשוטות בליווי עוגב תוך שינויים דרמטיים בדינאמיקה. העוצמה של המוסיקה הזאת בלתי ניתנת לתיאור במילים, ולכן קוראים יקרים, פשוט עצמו את העיניים ותקשיבו. התקרבו לנשגב, שמושג במעט צלילים והרבה השראה.

המורים למוסיקה של ארוו פרט מטאלין שבאסטוניה, תיארו אותו כ"איש שהצלילים נשפכים מכיסיו".

נסו להתעלם מהפרסומות, או שתגיעו לביצוע ללא פרסומות:


ארוו פרט| מוסיקה מינימליסטית

באדיבות אתר שיתוף הסרטונים YOUTUBE



אחת היצירות הנפלאות ביותר של פרט היא "מראה בתוך מראה". יש לה ביצועים בהרכבים שונים. הפעם בחרתי בביצוע של יורגן קרוזה בפסנתר ובנג'מין הדסון בוויולה. המוסיקה היא מחוץ לעולם הזה, כמו לשבת לשפת אגם ולהביט במעגלים בתוך מעגלים בתוך מעגלים... כבו את האור והקשיבו...

ארוו פרט| מראה בתוך מראה

באדיבות אתר שיתוף הסרטונים YOUTUBE


יתכן שכך הייתי רוצה לבלות את עשר הדקות האחרונות של חיי, בהאזנה למוסיקה הזאת. ארוו פרט אינו היחיד שיצר מוסיקה מינימליסטית במאה העשרים. משום מה, אינני יכולה להתנתק ממנו, וממשיכה להשמיע עוד יצירות שלו. מקווה שקוראי הנאמנים יסלחו לי על מגרעתי זו. באותה הזדמנות, אני ממליצה לכם לשמוע את המוסיקה באמצעות מערכת שמע טובה ולא להסתפק (כמוני) במוניטורים של האולפן הביתי.


יכולתי להישאר בקלות שבויה בצלילים של ארוו פרט, אך די במקרה עברתי למוסיקה נפלאה של המלחין הפולני הנריק גורצקי. הפרק השלישי מתוך הסימפוניה השלישית שלו אופוס 36 משנת 1976, שנקראת "סימפוניה של שירי יגון" להנצחת זכר הנספים בשואה. הסימפונייטה של לונדון בניצוח דויד זינמן מנגנת תבניות חוזרות בעקשנות (אוסטינטו) כבסיס לקול הסופרן של דון אופשאו. המוסיקה כתובה לטקסטים מהמאה ה-15 ומהמאה ה-20. באותה הזדמנות, אני שוב ממליצה לכם לשמוע את המוסיקה באמצעות מערכת שמע טובה ולא להסתפק (כמוני) במוניטורים של האולפן הביתי.


הנריק גורצ'קי| הסימפוניה השלישית (1976)

באדיבות אתר שיתוף הסרטונים YOUTUBE


שני האקורדים הפותחים לפני כניסת השירה הם אחד לאחד האקורדים של התיבה הראשונה של המזורקה העצובה אופוס 17 מספר 4 משנת 1932-33 של פרדריק שופן, בן מולדתו של גורצקי. את האקורדים שומעים גם לפני סיום הפרק. ציטוט נפלא זה משופן מבליט את האופי העצוב המינימליסטי, שקיים גם במוסיקה המקסימה שנכתבה יותר ממאה שנה לפני כן. האזינו לפרק נפלא זה כמה פעמים. סליחה שציערתי אתכם בעצב האינסופי של המוסיקה האינסופית הזאת. הקשיבו גם למזורקה הנפלאה של שופן בנגינת ארתור רובינשטיין ושמעו את הקשר:

פרדריק שופן (בביצוע ארתור רובינשטיין)| מזורקה

באדיבות אתר שיתוף הסרטונים YOUTUBE

התמונה של פינת העבודה המינימליסטית שלי, עם הנבל שקיבלתי במיוחד בגיל שש. הנבל נשאר כהשראה, והפסנתר "ניצח" וקנה מקום נצחי בליבי.


השוטטות שלי בממלכת המוסיקה המינימליסטית לקחה אותי באופן טבעי ל'רקויאם לחלום', מתוך פס הקול של הסרט. ההקלטה של היצירה "לוקס אטרנה – האור הנצחי" של המלחין קלינט מנזל היא בביצוע המקורי של רביעיית 'קרונוס'. הקלטה זו נערכה לקראת יום ההולדת ה-20 של הסרט (בשנת 2020). המלחין האנגלי יליד שנת 1963 התחיל את דרכו כמוסיקאי פופ רב גוני. לאחר מכן עבר ללוס אנג'לס והפך לאחד ממלחיני הסרטים המפורסמים ביותר.


קלינט מנזל| לוקס אטרנה

באדיבות אתר שיתוף הסרטונים YOUTUBE


ומסרט אחד לסרט אחר שפס הקול המינימליסטי שלו בלתי נשכח, הלוא הוא "השעות". חיפשתי ביצוע של המוסיקה המיוחדת של פיליפ גלאס. הצטערתי לרגע שלא אוכל להשמיע לכם את ההקלטה שעשיתי למחקרי מוח...הסנדלרית הולכת יחפה. את פיליפ גלאס הכרתי לראשונה בסוף שנות העשרה שלי. ידיד משפחה כינה אותו 'באך של המאה העשרים'.


גלאס גדל בארה"ב כבן למהגרים יהודים. הוא הפך לבודהיסט, והמוסיקה המינימליסטית שלו קשורה גם להשקפת העולם. המוסיקה שיצר גלאס עם אמנים אחרים בסוף שנות הששים של המאה הקודמת, קשורה לאמנות חזותית מינימליסטית. בדומה למוסיקה של ארוו פרט, המוסיקה של גלאס מבוססת על אקורדים בודדים ותבניות חוזרות. כאן למעשה נגמר הדמיון... מצאתי את פס הקול של הסרט "השעות" משנת 2002. תהנו והוסיפו צפיה ליותר מ-4.5 מיליון צפיות קיימות!


פיליפ גלאס| השעות

באדיבות אתר שיתוף הסרטונים YOUTUBE


כשקראתי על גלאס נזכרתי באמנית ענקית בתחום המוסיקה המינימליסטית שהתחברה עם פיליפ גלאס בשנות השבעים בניו יורק, הלא היא לורי אנדרסון. בשנות השמונים של המאה הקודמת הייתי 'קרועה' עליה. כאז כן גם היום. המוסיקה שתשמעו כאן היא מתוך הסינגל שלה "או סופרמן" שיצא בשנת 1981.

לורי אנדרסון| O


סופרמן

באדיבות אתר שיתוף הסרטונים YOUTUBE

מעט צלילים והרבה השראה!


שלכם,

ד"ר רתם לוז







49 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול