ד"ר מכבית אברמזון| על ונוס החדשה: אישה כיוצרת

חוקרת, תסריטאית, במאית ומפיקה עצמאית, מרצה לקולנוע במכללת ספיר. סרטיה הוצגו בטלויזיה הישראלית ובפסטיבלים בכל העולם ביניהם: נען שלי; אווה; גברים על הקצה יומן דייגים; מטאדור המלחמה. הדוקטורט שלה עסק במופעי מיתוס ״ארוס ופסיכה״ בסרטים קלסיים ועכשוויים ובמודל נשי חדשני שנובע מהם.





על ונוס החדשה: אישה כיוצרת




דווקא 'אישה אחרת', שאינה מתאימה לקודים המקובלים, ששונה מנשים המשתפות פעולה עם ההגמוניה הגברית, מדגימה את ייחודה של הנשיות לעומת החשיבה שעומדת בבסיס הסדר הפטריארכלי הנוכחי.

(ציטוט מתוך מאמר: "נשיות כייחוד, כיעוד וכבחירה גורלית")



'אישה אחרת', שעליה אדבר כאן, היא אישה שונה מהסביבה שלה, חדורת מטרה ונחושה להשיג אותה בכל דרך. אישה אידיאליסטית שהמניע הפנימי שלה הוא ארכיטיפ פראי וקדום של ״חיה גברית״. מקור קדום של דמות נשית זו הוא מיתוס ״ארוס ופסיכה״ שבו פסיכה המיתולוגית היתה נחושה להשיג את אהבת ארוס בצורה שהיא רצתה אותה - כאהבה שוויונית שיש בה הכרה הדדית.

זה היה האידיאל שעבורו היתה מוכנה להרוס את ארמון החושים של ארוס שבו חיה אתו כפילגש נסתרת.


הם קיימו יחסים אסורים שאין בהם הכרה הדדית והכוח היחיד היה של ארוס (אל האהבה והיצירה) בעל הארמון ובעל השליטה על כל אמצעי הידיעה וההשפעה בעולם שלו. לשם השגת אידיאל האהבה האישית וההדדית שהאמינה בו ולא היה מקובל וידוע בעולם הפטריארכלי של ארוס וגם בעולם האנושי של ממלכת אביה של פסיכה, היא הייתה מוכנה לוותר על הכל- על נוחיות, על סיפוק יצרים, על הגנה. עד קצווי תבל, עד ארץ המתים, היא הולכת יחפה ובהריון מארוס, על מנת להחזיר לה את אהבתו.


אמנם ארוס נושא אותה לאישה באולימפוס והיא מקבלת הכרה כאישה שהביאה לעולם את רעיון האהבה האישית לעומת האהבה המינית שוונוס ייצגה. פסיכה, המכונה על ידי העם ונוס החדשה בשל יופיה הרב, שברה את הדיכוי של יחסי הכוח הפטריארכליים

ויצרה את מודל האישה העצמאית שמאמינה ביחסים שוויוניים עם הגבר ומוכנה לעשות הכל בשביל זה, בשביל להשיג לעצמה מקום שווה לו שבו תשמיע את קולה החדש.


אז אישה אחרת- פסיכה הקדומה- ונוס החדשה- היא זו שמביאה מבט חדש על עולם ישן ובמובן זה היא דגם קדום של אישה יוצרת.

היא עוברת מסע מסוכן שבו היא מגלה את היסוד היצרי והאפל בתוכה דרך מפגש עם ״חיה גברית״, שמתגלה כמניע ומנוע להוציא את קולה הייחודי לעולם. במהלך מסעה היא עוזבת את בית אביה, עוברת לממלכת האלים של ארוס ואל השאול, ומשם לאולימפוס, שרק בו יש מקום והכרה למבט החדש שלה. היא משנה לעד את העולם בשל חוסר ההשלמה שלה עם יחסי הכוח בין גברים ונשים וההצעה שלה לאלטרנטיבה של יחסים אלו. אלטרנטיבה, שאת היצירה החדשה והמתחדשת לפרקים שלה, שתובעת מבט מקורי ויצירתי, שאינו מציית לסמכות חיצונית, מובילה אישה.


המסע של פסיכה אל השאול ובחזרה של מוות ולידה מחדש כאישה אחרת שזוכה להכרה על החידוש שלה לאנושות, חוזר בקולנוע בגיבורות שמהדהדות את דמותה הקדומה.

״היפה והחיה״ של ז’אן קוקטו מתבסס על האגדה היפה והחיה שנכתבה בעקבות מיתוס ארוס ופסיכה ומתארת את הטרנספורמציה של בל העדינה. בעקבות מפגש טראומטי עם חיה מכושפת ביער היא הופכת ממשרתת של משפחתה למלכת ארמון החיה ומכירה את הכוח שלה כאישה עצמאית ואסרטיבית בעלת מבט ייחודי שנובע מתוכה ומכיר את לב החיה האנושי מעבר לכיעור החיצוני שלה. גם בסרט ״לב פראי״ של דיויד לינץ׳ לולה היפה העדינה והאוהבת נפגשת עם החיה הגברית במסעה עם סילור אהובה שנמשך לעולם הפשע. היא מכירה דרך הקשר עמו את האפלה בתוכה וגם את הכוח של מבטה הייחודי והאוהב להמציא עולם משותף וחדש שיש בו ממד של פנטזיה.

מודל מסע חיפוש זהות נשית

במיתוס ארוס ופסיכה, בסרטים קלאסיים, בסרטים עכשוויים, חוזרת בצורות שונות אותה דמות נשית עדינה ויפה שהולכת אל החיה הגברית כדי למצוא את דמותה החייתית והאפלה בתוך עצמה. ואז להתעצם, להתחבר לכוח שלה, להשתחרר מהכבלים הקודמים של החברה והדימוי הנשי היפה, להשתחרר גם משבי החיה הגברית והדיכוי שלה, וליצור בעצמה את עצמה.


מאפייני אישה זו מבלבלים. אין לה או לחברה שהיא חיה בה דרך לזהות את מי שהיא. נראה שיש שני אנשים הפוכים בתוכה והיא לא נענית להגדרות מוכרות של מגדר ומוסר. היא גם נשית- עדינה ואוהבת, מתחשבת בזולת, אמפטית ומחפשת דיאלוג ("יפה") וגם גברית - חסרת התחשבות, חסרת מעצורים, יצרית ונועזת("חיה").


היא דמות דואלית בסכנה של פיצול אישיות, שכל אחת מהדמויות בתוכה מסתירה ומשתיקה את האחרת. אישה זו נידונה לחיות בחוסר מוצא קיומי והדרך היחידה עבורה להיחלץ ממנו היא לצאת למסע, כדי להשתחרר מהמושגים המוכרים בעולם שלה, ולהכיר את עצמה.

במהלך מסעה, נחשף הפרדוקס המובנה באישיותה ומחלץ ממנה את האקט היצירתי שגואל אותה מהמלכוד הפנימי ומציע מבט חדש שלה על הניגודים בתוכה- לא כמוציאים זה את זה אלא כמתחברים. היא ממציאה מרחב שלישי שלא היה קודם ומבטא את הייחודיות שלה.

בכל הסיפורים הללו, הרחוקים אחד מהשני במקום ובזמן, מתואר מסע חיפוש עצמי תלת שלבי שהופך למודל מסע של יצירת זהות נשית. המטרה שלו היא תמיד אהבה (לא ניצחון במלחמה...).


בשלב ראשון - עולם החברה והמשפחה, האישה מדוכאת וצייתנית בעולם שחיה בו ולא זוכה להכרה בייחוד שלה.

בשלב שני - עולם החיה הגברית, היא עוזבת מיוזמתה את עולם החברה והמשפחה שלה ועוברת לעולם זר ולא מוכר שהוא מנודה ואסור עבורה. במפגש ובקשר שנוצר עם שליט עולם אפל זה, החיה הגברית החיצונית, היא מכירה את החיה הפנימית שבתוכה. החיה הגברית מסמלת את האיווי הלאקאניני המיני והלא מודע המתאר את הממשות האמיתית, האפלה, האסורה של האדם. בעולם החיה הגברית היא מתוודעת לאיווי הנסתר שלה ומכירה דמות בתוכה שלא רצתה לדעת עליה. זוהי לא האישה הטובה שהכירה בעצמה, אלא אישה רעה, נרקיסיסטית, חסרת מעצורים, אטומה ומשועבדת ליצריה, שנשלטת ע"י החיה הגברית. זוהי הכרות טראומטית, שגורמת לה הלם, עם החיה הגברית ששוכנת בעמקי הלא מודע הנשי שלה. דווקא העימות עם הטראומה המודחקת הזו משחרר את הכוח הכלוא בתוכה, בתוך הדמות של אישה יפה. בעולם החיה היא משתחררת מכבלי העולם שבאה ממנו והמושגים המגבילים שלו ואז עוברת לשלב האחרון במסע. בשלב שלישי - הסדר האלטרנטיבי, היא עוזבת את עולם החיה המבודד והמנודה מהחברה וחוזרת לעולם שהשתנה בעקבות המבט החדש שלה. כאן היא יוצרת מרחב שלא היה קודם ומביעה בו תוכן, נקודת מבט וקול מקוריים שלה.

אז המסע אל הטראומה בעקבות "החיה הגברית" הוליד ידיעה עצמית והכרות עם ״האיווי״ הלא מודע, שמגולם בדמות החיה האסורה, המנודה המסוכנת, ואפשר את יצירת המבט שלה. בפרפרזה על חדר משלה של וירג'יניה וולף, שכדי להגיע אליו, לפי הרעיון שמתואר כאן, יש לצאת למסע הרחק מהמקום שנולדת בו כדי להשתחרר מהמבט שלו שמוטמע בך ולחזור עם עצמך. שאר עלילות אישה זו ומסעה אל לב המאפליה מתוארים במאמר: ״נשיות כייחוד, כיעוד וכבחירה גורלית״, שהתפרסם בספר 'על הבחירה' בעריכת יובל אלבשן ואלעד אורג.



להרחבה ועיון ראו: https://www.ono.ac.il/wp-content/uploads/2020/05/%D7%9E%D7%9B%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F-%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9B%D7%99%D7%99%D7%97%D7%95%D7%93-%D7%9B%D7%99%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%93-%D7%95%D7%9B%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%9C%D7%99%D7%AA.pdf

85 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול