גרשון מושקוביץ' | גמרות שיתופיות וגמרות גזל

נשוי. יליד הממלכה המאוחדת, בנו של רב חרדי ידוע. בוגר ישיבות והאוניברסיטה הפתוחה, בעל בלוג בשם קהילת קודש נימאנדעסלאנד ירושלים דאשכנז, מייסד ומנהל ארגון "תרבות' - חרדים עושים תרבות" מתוך רצון לקדם חיות רוחנית חרדית עכשווית.





גמרות שיתופיות וגמרות גזל


כעת מתחיל זמן חורף תשפ"ב המוני בית ישראל עשרות אלפי בחורי ישיבות הולכים ללמוד בבתי המדרש של הישיבה ולהפוך יהודים טובים יותר. אני רוצה לדבר איתכם היום על החיפושים בישיבה, לא על החיפושים שהישיבה עושה בחדרים לחפש חומרים אסורים, אלא על חיפושי הגמרא. כל בוקר יש טקס החוזר על עצמו. טקס חיפוש הגמרא.


למדתי בשלוש ישיבות גדולות ונודעות ובאף אחת מהן לא היה מדף לגמרות של הבחורים. כתוצאה מכך כמעט כל יום היינו מחפשים הגמרות שלנו בישיבה. שזה אומר לחפץ סימונים חיצוניים על הגמרא. למשל גמרא בהוצאה מיוחדת או מדבקה בצבע מסוים. ברם לא תמיד זה היה קל למצוא הגמרא, שהרי מישהו היה חוטף הגמרא ולומד בה בקולי קולות ובמסירות נפש ותוך כדי שהוא נמרח על הגמרא עם בטנו או נשען עם מרפקיו על הגמרא כאילו היא גמרתו הנאמנה – ושלא אכפת לו ולה מכך שהוא מכלה את גמרתו במהירות.


יום אחד חשבתי שאולי הגמרא שלי נעלמה בגלל שכתוב: "ניחא ליה לאיניש דתיעבד מצווה בממוניה". זה אומר שמישהו לא מצא הגמרא שלו והחליט להשתמש בגמרא היפה והנוחה שלי. כלומר, לפי מחשבתו אני שמח שהוא יכול לקיים המצווה בגמרא שלי ולהפוך אותה לתשמישו. ומה לגבי כך שלי אין גמרא (לעצמי) ללמוד בה? אולי הוא חושב שבתשמיש דקדושא זה מותר?!

לפיכך חשבתי שאמצא דרך להציל הגמרא הקדושה שלי. כתבתי היכן שנהוג לכתוב השם בגמרא כדלהלן: "אין רשות להשתמש בגמרא ללא רשות בעל הגמרא בשום פנים ואופן. ושוב הגמרא נעלמה עד שמצאתיה לאחר טרחה רבה. הוספתי בהמשך וללא כל הוראת היתר. ושוב הגמרא נעלמה.


כמובן שלאחר מסעות חיפוש הגמרא, פעמים רבותי גיליתי שהיא נפגמה והושפלה. אולי חומד הגמרא החליט שמכיוון שהגמרא לא שלו הוא יכול להתעלל בה. ושמא לא אכפת לו לבזות הגמרא שהרי הוא גם בז לתורה שאומרת לא תגזול.

וכמובן שהיו פעמים שתהיתי הרי מדובר בבחור ישיבה, בן תורה, הוא כעת לן בעולמה של תורה, מדוע שיבזה התורה?! ואז לימדתי על חוטף הגמרא זכות, שקשה לו. הרי הוא לא רצה לגמרי לבוא לישיבה. העניין נכפה עליו בצורות שונות. וכמו שכפו עליו, הוא כופה עצמו על גמרתי האהובה. וכמובן שלכל הפחות הוא משתדל ללמוד. ברם מאידך קשה לו להקפיד על ההלכה שהרי הוא צריך להתחיל ללמוד שמא הישיבה וחברת הישיבה לא יאהבו אותו ואז יזיקו לו. כמובן שאז הוא לא בא לזלזל, הוא פשוט רוצה לשרוד. וכן הוא גם חסר אידאליזציה ועייף, ולכן קשה לו להחזיק עצמו והוא נשען או נמרח על הגמרא ולפעמים גם ישן עליה עם מצחו המזיע והשומני. קשים חייו של בחור הישיבה.


לפיכך אני קורא בזאת לעם בחורי הישיבות הקדושות להתנער ולהפגין ולתבוע ממנהלי הישיבות לספק מדפים לגמרות פרטיות ולא לעודד תרבות גזל. לחילופין אפשר לעשות גמרות קומוניסטיות שיתופיות, כלומר הבחור לא מביא את גמרתו, אלא הישיבה מביאה גמרות וכל אחד יכול להשתמש בגמרא שמוצא מבלי לבצע טקס חיפושים כל בוקר.


שיהיה לכולנו חורף בריא וזמן טוב

179 צפיות1 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול