אבריימל דרנר| רכילות לוהטת משושן הבירה

יליד 1984. נולד בירושלים למשפחה בעלת רקע חסידי, אך ללא השתייכות מובהקת למחנה מסוים. משתמש בפסבדונים בפרסום יצירותיו. רואה עצמו כאדם ללא עבר, ללא הווה וללא עתיד.




רכילות לוהטת משושן הבירה


כאשר מכניסים את התנ"ך, פרשנות חז"ל וחיי אישות לקדירה אחת, זהו מתכון מבטיח לתבשיל מגרה ועסיסי. אז הנה, על קצה המזלג, כמה דברים מעניינים על מערכת היחסים בין מרדכי לאסתר כפי שמשתקף מדברי חז"ל.


הקירבה הראשונית בין מרדכי לאסתר היא מתוקף היותם בני דודים, המגילה מוסיפה לספר לנו שמרדכי גם אימץ את אסתר לבת לאחר שאביה ואמה מתו. חז"ל לא ראו את הדברים כפשוטם, הם מפרשים את כוונת הכתוב "לקחה מרדכי לו לבת" שמרדכי לקח את אסתר "לבית", דהיינו לאשה. מתי החלו יחסי האישות בין מרדכי לאסתר?


בפסוק נאמר: "ובמות אביה ואמה לקחה מרדכי לו לבת", הרי שלפי פרשנות חז"ל - אסתר נלקחה להיות אשתו של מרדכי מיד לאחר שהוריה מתו. אתם מוזמנים להציץ בשורה הקודמת של דברי חז"ל ולגלות באיזה גיל זה היה. חז"ל מספרים לנו שכאשר אמה עיברתה - מת אביה, ילדתה - מתה אמה.


ובעברית מדוברת: כאשר אמה של אסתר נכנסה להריון - מת אביה של אסתר, וכאשר אסתר נולדה - מתה האמא בלידה. אם כן, אסתר נולדה יתומה עגולה ומיד הגיע בן הדוד שלה ולקח אותה להיות אשתו, לקחה לו לבית.

אסתר בקושי נולדה. הורים כבר אין לה, היא יתומה עגולה. אבל אל דאגה, היא כבר נשואה לבעל אוהב וצדיק.


אינני יודע אם זה קשור ליחסי האישות שהיו ביניהם מאז שאסתר היתה בת יומה, או שזה ענין אחר, אבל חז"ל טרחו לספר לנו שמאחר ומרדכי לא מצא באופן מיידי מינקת לאסתר, לכן מרדכי הוא זה שהניק את אסתר.


כרגע לא זכור לי מאמר חז"ל שנכנס למיטתם של מרדכי ואסתר ומתאר לנו באיזה אופן הם קיימו יחסים, אבל מאחר וכתוב במגילה שהמלך ציוה לאסוף רק בתולות, מסתבר אם כן שלמרות שמרדכי ואסתר חלקו מיטה משותפת במשך שנים רבות, אסתר נשארה בתולה. אם כך צריך לומר שמרדכי היה "בקי בהטייה", הוא ידע איך לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה.

אלא שבמקרה כזה, אמורים להגיע ילדים מתישהו... שהרי אסתר לא היתה עקרה, אפילו נולד לה בן מאחשוורוש, היא גם לא היתה ילדונת וכמו שאפרט בסמוך. לכן צריך לומר שבמשך כל אותן שנים רבות, מרדכי נכנס רק מכניסת ספקים, הכניסה האחורית.


דבר נוסף ניתן להסיק מכך שאסתר נלקחה כמועמדת להיות הבתולה המושלמת - יחסי האישות בין מרדכי ואסתר לא היו ממוסדים ורשמיים, הרי לא לקחו נשים נשואות. כנראה שבאופן רשמי מרדכי היה רק אביה המאמץ של אסתר כאשר שאר העניינים נשארו רק בינם לבין עצמם. זה גם מסביר מדוע הם לא הביאו ילדים במשך כל כך הרבה זמן.


אם אתם תוהים במשך כמה זמן היו מרדכי ואסתר בני זוג, אתם מוזמנים לפתוח את המדרש שמפרט את גילה של אסתר בזמן שנלקחה לבית אחשוורוש.


דעה קיצונית שהיא גם דעת יחיד, גורסת שאסתר היתה בת ארבעים בשעה שהיא נלקחה להרמונו של אחשוורוש כבתולה בעלת נסיון מיני עשיר מאד. דעת יחיד אחרת טוענת שאסתר היתה בת שמונים. אנחנו נזרום עם הדעה הרווחת בין חכמים שאסתר היתה רק בת שבעים וחמש כאשר היא הכירה לראשונה פרטנר נוסף לחיי המין, הלא הוא אחשוורוש.


אם חשבתם ששבעים וחמש שנים של קיום יחסים עם בת דודו סיפקו את מרדכי, כנראה שאינכם מכירים את מרדכי הצדיק. לפי דברי חז"ל כאשר אסתר היתה כבר אשתו של אחשוורוש, עדיין היא התגעגעה אל ההוא מכניסת הספקים, לכן היא היתה עומדת מחיקו של אחשורוש וטובלת ויושבת בחיקו של מרדכי.


נו, טוב עכשיו גם נוסף להם המתח והענין של מים גנובים ימתקו. קצת גיוון לעת זיקפה, סליחה, לעת זיקנה [חז"ל מגלים לנו שיש הנאה מיוחדת לקיים יחסים דווקא עם אשה נשואה, כי מים גנובים ימתקו. ואל תגידו לי שאסתר היא אשתו של מרדכי ולא של אחשוורוש, כי אפשר לדחות את טענתכם משתי סיבות: קודם כל כפי שמסתבר מהנתונים, זו לא היתה זוגיות ממוסדת. דבר שני, כפי שניתן ללמוד ממעשה דוד ובת שבע, הרי שלמלך יש זכות להפקיע את נישואיו של כל אזרח].


אחרי שהשכלנו לדעת מאיזה גיל אסתר הכירה את עולם המבוגרים, במשך כמה שנים חיו מרדכי ואסתר באושר ובעושר, מה היתה הדרך המועדפת עליהם להגיע לפורקן וגם על בגידותיה של אסתר עם האקס שלה, הגיע הזמן לברר באיזו תדירות הם היו עושים את זה, לא כך?


תשובה מפורטת אין לי, אבל כדאי לשים לב לדברי חז"ל שמסבירים על מה יצא קצפם של בגתן ותרש [שומרי הראש של אחשוורוש], מה הפריע להם עד כדי הסתכנות בקשירת קשר להרעיל את המלך.

חז"ל מצטטים לנו את דברי בגתן ותרש שאמרו: "מיום שבאת זו [-אסתר] לא ראינו שינה בעינינו [מתוך שהיתה חביבה עליו היה מרבה בתשמיש, וצמא לשתות. רש"י], בא ונטיל ארס בספל כדי שימות".


למדנו מדבריהם, שאסתר היתה נמצאת הרבה מאד בחיקו של אחשוורוש. לא סתם הרבה מאד, אלא עד כדי כך שהם קצו בחייהם או בחייו של מלכם, בכל מקרה הם לא יכלו להמשיך בחייהם כשומרי ראש באופן כזה. וכבר ציטטנו את דברי חז"ל שאסתר היתה עומדת מחיקו של אחשורוש וטובלת ויושבת בחיקו של מרדכי, משמע שהיא ראתה צורך לאזן ולספק את חיקו של מרדכי כנגד הזמן שהייתה בחיקו של אחשוורוש, מסתבר אם כן שגם מרדכי הצדיק הגיע הרבה פעמים למצב שבו הוא היה "צמא לשתות".

***

לסיכום

1. מרדכי קיים יחסים עם אסתר מאז שהיא נולדה, בין השאר הוא גם דאג להניק אותה.

2. קיום היחסים התבצע רק דרך הכניסה האחורית.

3. משום מה מרדכי דאג להסתיר את מערכת היחסים שהתפתחה עם אסתר ודאג להסוותה כיחסים בין אב מאמץ לאסופית.

4. כך הם חיו במשך שבעים וחמש שנים, ומאז יצועה של אסתר נחלק בין אחשוורוש למרדכי, כאשר מדובר בתדירות מאד גבוהה של קיום יחסים.

***


מקורות

מגילת אסתר פרק ב פסוק ז (כך במקור), ופסוקים ב, ג.

משלי ט יז.

תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יג ע"א, י"ג ע"ב. מסכת נדרים דף צא ע"ב. מסכת כתובות ו ע"ב.

מדרש, בראשית רבה פרשת לך לך, לט יג. פרשת נח ל ח. ויקרא רבה יג ה.



0 צפיות

הֵרָשְׁמוּ לִרְשִׁימַת הַתְּפוּצָה לְקַבָּלַת עִדְכּוּנִים

ועדת מומחים מקצועית

אודליה יהודין

מדיחה דגש

ענת אורפז

דמטרי גישפלינג צ'רנוב

עדינה בן חנן 

אמנה עריאן

חגית בת אליעזר

מועצה אקדמית

ד"ר ניקולא יוזגוף אורבך 

ד"ר רתם לוז

ד"ר אנטון ברקובסקי

פרופ' אסיקה מרקס

ד"ר מרגו סטרומזה-אוזן

ד"ר שחר מרנין דיסטלפלד

פרופ' רוג'ר קפלן

וויקסר בניית אתרי וויקס מתקדמים